Kerajaan China Tangkap Lebih Sejuta Minoriti Muslim

Berita dari wilayah barat laut Xinjiang China semakin mengerikan. Juga dikenali sebagai Turkestan Timur, ia adalah sebuah wilayah yang lebih besar daripada Britain dan adalah rumah kepada penduduk lebih daripada 20 juta kebanyakannya Muslim Ugyhurs.

Tetapi banyak laporan menyatakan bahawa pelanggaran hak asasi manusia yang dahsyat berlaku secara besar-besaran. Kawasan kejiranan Uyghur kosong. Pelajar, pemuzik, atlet, dan ahli akademik dipenjarakan.

'Lebih dari Sejuta Masyarakat Uyghur dimasukkan ke kem-kem "pendidikan semula" ini, dan perkara pertama yang terpaksa mereka lakukan di kem-kem ini adalah meninggalkan Islam.'

Sebagai perbandingan, populasi Muslim seluruh Malaysia menyamai populasi Muslim Ugyhurs. Jika benar seramai sejuta lebih orang telah ditahan di kem-kem ini, ianya menyamai SEPARUH daripada populasi negeri Kedah !

Apa yang bermula sebagai gerakan untuk mengatasi keganasan semakin menjadi usaha untuk membasmi kaum dan agama mereka.

Video dari BBC menunjukkan bilangan kem telah berganda hanya dalam tempoh 2 tahun. Tahun 2016 ada hanya 20 kem. Tapi selepas 2 tahun, bilangan kem mencecah 50!

Kerajaan China mendakwa ianya adalah untuk tujuan pendidikan. Tetapi, setiap kem di kawal rapi oleh polis, tidak ada orang dibenarkan mendekati bangunan kem, setiap kem nampak betul-betul seperti penjara.




Pada masa ini, terdapat kamera pengenalan wajah di mana-mana, kod QR telah dipasang di luar rumah serta di dalam perkakas dapur yang dimiliki oleh umat Islam Uyghur. Wanita sedang dipaksa untuk berkahwin dengan Han Cina. Pada bila-bila masa, Uyghur boleh ditahan oleh polis dan dihantar ke kem - seolah-olah orang tidak dibenarkan untuk berfikir tanpa kebenaran China.

Kayrat Samarkand, yang ditahan di salah satu kem selama tiga bulan, menceritakan pengalamannya kepada Washington Post:
Lelaki berusia 30 tahun itu tinggal di bilik asrama dengan 14 lelaki lain. Selepas bilik itu diperiksa setiap pagi, dia berkata, hari itu bermula dengan dua jam pengajian mengenai subjek termasuk "semangat Kongres Parti ke-19" di mana Xi menjelaskan dogma politiknya dalam ucapan selama tiga jam, dan dasar China tentang minoriti dan agama. Banduan akan menyanyikan lagu-lagu komunis, menyanyikan lagu "Long live Xi Jinping" dan melakukan latihan gaya tentera pada waktu petang sebelum menulis akaun hari mereka, katanya.

"Mereka yang tidak mematuhi peraturan itu, enggan bertugas, terlibat dalam perkelahian atau terlambat untuk ke kelas telah digari tangan dan pergelangan kaki sehingga 12 jam," katanya kepada Post.

Gambar dari pos media social kerajaan, April 2017 memperlihatkan tahanan si sebuah kem di Hotan Prefecture

Setakat ini, tidak ada gambar dibocorkan dari dalam kem. Maklumat yang ada sekarang cukup untuk membuktikan Kerajaan Komunis China sedang melakukan pencabulan hak asasi manusia. 

Adakah masyarakat Muslim Ugyhurs akan menerima nasib yang sama seperti pengikut Falun Dafa / Falun Gong sebelum ini? 

20 Julai 1999, kepimpinan Parti Komunis telah memulakan tindakan keras dan kempen propaganda pelbagai kaum yang bertujuan untuk menghapuskan amalan tersebut. Ia menyekat akses Internet ke laman web yang menyebutkan Falun Gong, dan pada bulan Oktober 1999 ia mengisytiharkan Falun Gong sebagai "organisasi sesat" yang mengancam kestabilan sosial. 
Pengamal Falun Gong di China dilaporkan tertakluk kepada pelbagai pelanggaran hak asasi manusia: beratus ribu dianggarkan telah dipenjarakan secara tidak adil, dan pengamal dalam tahanan tertakluk kepada buruh paksa, penyalahgunaan psikiatri, penyeksaan, dan kaedah pemaksaan yang lain pembaharuan pemikiran di tangan pihak berkuasa China. 
Pada tahun 2009, kumpulan hak asasi manusia menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya 2,000 pengamal Falun Gong telah meninggal akibat penyalahgunaan dalam tahanan. Sesetengah pemerhati meletakkan angka itu lebih tinggi, dan melaporkan bahawa puluhan ribu mungkin telah dibunuh untuk membekalkan industri pemindahan organ China








COPYRIGHT © 2018 Ajmaloon | Dikuasakan oleh Blogger